Saturday, December 31, 2011

semester lapan hampir di penghujung..

jam 7.53 pagi, alhamdulillah, tuhan beri aku kesihatan yang baik.. tanpa lebam di mata, tanpa luka ditubuh.. dengan hati yang tenang, tanpa memikir tugasan yang bertimbun sebelum ni.. hanya fikir sikit-sikit akan 5 paper peperiksaan yang bakal dijawab kelak. alhamdulillah, perjuangan 23 jam kredit hampir tamat. Berita gembira dari pensyarah, tesisku layak dijilid dan dijadikan rujukan adik-adik. Kelayakan ini dapat memberi gambaran gred yang bakal diterima, alhamdulillah aku dikurniakan pensyarah yang penuh dengan sifat keibuan walaupun pangkatnya tinggi. Berbanding dengan rakanku, pensyarahnya macam-macam karenah. Ada seorang pesyarah yang sifatnya berubah serta merta bila dapat title 'Dr'.

Alhamdulillah, rakan-rakanku baik-baik belaka. kalau tidak baik pun, lumrah manusia yang tidak pernah lali dengan kesilapan. Rakan sekelasku yang sangat ambil berat akan nasib rakan-rakannya dan tidak mahu melihat rakan lain ketinggalan. Itulah antara lumrah kami, AT48: Sians(Matematik) dengan Pendidikan.

Marahnya seorang rakan kepada rakan lain kerana tidak mahu terjadi apa-apa sewaktu ingin pergi bermain bowling..
Marahnya seorang rakan kerana tidak mahu rakannya menjadi mangsa si rakus di luar..
Marahnya seorang rakan kerna tidak mahu melihat rakannya konvo seorang diri kerana hilang semangat untuk menyiapkan tesis.. dengan bebanan kerja kami yang berat.. Bilang saja 23 jam kredit, ramai orang terkejut..

tapi, pada hari kami berkumpul tempoh hari..
air mata bergenang di kelopak mata masing-masing..
hatta lelaki mahupun perempuan..
masing-masing memberi nasihat dengan penuh sebak..
entah bila kan bertemu lagi..
Pengkhususan Statistik dan Gunaan sudah cukup membuatkan kami rindu untuk bertemu..
Inikan pula entah berapa tahun lamyan..
dan mungkin tidak bertemu lagi..
Begitu juga rakan-rakan sekeliling yang banyak memberi pengalaman hidup..

Kita hidup didunia hanya sebagai pelakon yang sentiasa diperhatikan gerak geri kita oleh pengarah..
Pengarah suruh buat itu dan ini, tapi sejauh mana kita turut perintah..
Aku hidup hanya membantu kamu ketika berlakon..
Aku pun sedang berlakon dan kamu membantu aku berlakon..

Andai tika watakku sebagai orang yang penuh amarah..
       Kamu redakan aku dengan memegang watak yang penuh sabar..
Andai tika watakku sebagai orang yang bengis dan bongkak..
       Kamu insafkanku dengan wajah yang penuh manis dalam ketengan..
Andai tika aku memegang watak si pemalas..
       Kamu menunjukkanku cara hidup si rajin..
Andai tika aku memegang watak sebagai hamba yag mungkar..
       Kau ajarku ketaatan yang wajib aku lakukan..
Kerana Pengarah kita hanya mengarahkan supaya buat yang baik-baik sahaja dan mencegah yang mungkar..
dan matanya tidak pernah leka menyoroti tingkah laku dan gerak geri kita..
kerana markah diberi bagi setiap tindakan..
tayangannya akan dipapar di padang mahsyar..
Bukan anugerah skrin yang akan ditunggu, tetapi syurga atau neraka pialanya.
Walaupun kau pelakon tambahan, kaupun dapat markahnya sekali..
jadi, jangan sesekali terpengaruh denganku walau terjun ke gaung aku ajak..

Namun, andai ada silap kamu pada saya.. saya sentiasa cuba maafkan..
Namun, andai bekasnya terlalu dalam.. maafkan aku, kerana aku amat berharap dapat berhijrah jauh dari kamu.. dengan harapan hijrah itu dapat memberi semangat baru untuk aku meneruskan hidup..
dan ia menjadi satu hijrah yang sangat di nanti.. moga berkat hijrah itu, hati ini mampu berdoa untuk kalian dengan ikhlas dan penuh rindu..

Selamat tinggal..

No comments:

Post a Comment