Di sini saya tertarik sekali
untuk berkongsi kepada rakan-rakan akan Hadis ke Empat daripada 40 Hadis
Susunan Imam Nawawi. Satu perkara yang menyebabkan saya terfikir-fikir banyak
kali mengenai ‘kecelakaan’ seseorang pada hujung hayat. Saya akan berkongsi
Hadis tersebut bersama Huraiannya yang terkandung dalam Kitab Hadis 40 yang
diterjemah, disyarah dan disusun oleh Mustafa Abdul Rahman, buku terbitan fajar
Bakti muka surat 125. Ikuti perkongsian berikut:
Terjemahan Hadis Ke-Empat adalah
seperti berikut:
Diriwayatkan
oleh Bukhari dan Muslim- dari abu abdul Rahman Abdullah bin Mas’ud Radiallahu’anh,
katanya:
Telah
menceritakan kepada kami oleh Rasulullah s.a.w dan ia benar lagi dibenarkan
(ertinya ia (Rasulullah) yang benar dan dibenarkan segala tindakannya) ;
sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya
selama empat puluh hari air mani, kemudian jadi segumpal darah seperti demikian
itu empat puluh hari, kemudian jadi seketul daging seperti demikian itu juga iaitu
empat puluh hari, kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh
padanya dan diperintahkannya menulis empat kalimah, iaitu rezekinya dan umurnya
dan amalnya serta celakanya atau bahagianya. Maka demi Allah yang tidak ada
tuhan selainnya, sesungguhnya salah seorang daripada kamu mengerjakan amal ahli
syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dengan syurga melainkan sehasta,
kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu iapun mengerjakan dengan amal
ahli neraka, maka masuklah ia kedalamnya. Dan sesungguhnya salah seorang kamu
mengerjakan amal dengan ahli neraka sehinggar antaranya dan antara neraka
melainkan sehasta, mungkin terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pun
mengerjakan pula dengan amal ahli syurga, maka masuklah ia ke dalamnya. -Diriwayatkan
oleh Bukhari dan Muslim
Syarahannya:
PERKARA ASAL KEJADIAN MANUSIA DAN KESUDAHAN AMALNYA
1. Ciptaan Manusia dengan Beransur-ansur
Pada hadis tersebut Rasulullah
menerangkan asal permulaan manusia dan ketentuan dirinya sebelum lahirnya,
sampai manusia mengerti asal dirinya diciptakan dari tanah atau dari air mani
yang berasal dari tanah. Kemudian setelah hidup dalam jangka masa yang tertentu
sampailah ajalnya dan dia menjadi mayat (bangkai) yang dikebumikan dalam tanah.
Menurut
hadis tersebut, manusia diciptakan dari air mani dengan cara beransur-ansur
sebagaimana yang dikatakan Rasul, iaitu:
Sesnugguhnya dikumpulkan kejadian
salah seorang kamu dalam perut ibunya empat puluh hari berupa air mani(nutfah).
Imam nawawi berkata: Bawaha
mungkin yang dimaksudkan dengan ‘dikumpulkan’ di sini, ialah dikumpulkan air
mani lelaki dan perempuan, lalu terjadilah anak, seperti yang dikatakan Allah
dalam firman-Nya:
Dijadikan dari air
mani yang memancar.
(Surah at-thariq:6)
Dan mungkin pula yang dimaksudkan
dikumpulkan dari seluruh badan, beralasan dengan pendapat yang mengatakan
bahawa dalam peralihan masa pertama, air mani itu menjalani seluruh tubuh
perempuan selama empat puluh hari dan sesudah itu baru dikumpulkan dan
dijadikannya segumpal darah (‘alaqah). Demikian keadaannya selama empat puluh
hari pula dalam fasa ke dua, yang makin sehari makin bertambah besar.
Akhirnya,
pada peralihan masa ketiga, darah yang beransur-ansur besar itu menjadi seketul
daging (mudhghah) iaitu besar daging yang dapat dikunyah. Dan dalam peralihan
masa ketiga inilah seketul daging itu mendapat bentuk ciptaan seorang manusia
menurut kehendak tuhan dengan dimulai melengkapkan pancaindera; dijadikan
padanya alat pendengaran, penglihatan, penciuman dan mulut serta diadakan dalam
rongga perut apa yang disebut perut besar dan perut kecil (halus). Inilah dikatakan
Allah dalam Firman-Nya:
Ia yang membentuk
kamu di dalam rahim menurut bagaimana yang ia kehendaki.
(Surah al-Imran:6)
Kemudian apabila berakhirnya
peralihan masa ketiga itu, yang berlangsung selama empat puluh hari, maka telah
berumurlah segumpal daging yang telah dibentuk itu empat bulan, lalu ditiupkan
rohnya supaya ia hidup. Firman Allah:
Hai manusia! Jika
adalah kamu dalam keraguan tentang hari kebangkitan (hari kiamat) maka (fikirkanlah)
bahawa sesungguhnya kami telah jadikan kamu dari tanah (iaitu Adam), kemudian
dari setitik air mani, kemudian dari seketul darah, kemudian dari sekepal
daging yang sempurna kejadiannya dan tidak sempurna kejadiannya (iaitu kurang
keadaan kejadiannya atau tidak dijadikan iaini gugur).
(Surah al-haj, ayat
5)
2. Ditulis empat kalimah semasa dalam kandungan
Setelah kandungannya hidup kerana
telah ditiupkan roh oleh malaikat, maka diperintahkan kepadanya untuk menulis
empat kalimah mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, kesudahan nasib dirinya
bahagia atau celaka. Ertinya, waktu itu bahagian rezeki yang akan diterimanya
telah ditetapkan tentang banyak atau sedikit, dengan cara yang payah atau
senang, dari jalan yang haram atau halal. Demikian pula panjang pendek usianya,
buruk baik pekerjaannya, celaka bahagia akhir hidupnya.
Dalam
riwayat ibnu Mas’ud (dalam hadis lain)ada diterangkan bahawa apabila air mani
(nutfah) telah bertempat dalam rahim, maka malaikat terus mengambil dengan
tapak tangan seraya berkata: ‘Hai tuhan! Adakah hendak dijadikan kejadian ini
atau tidak?” Apabila tuhan menjawab: ”Tidak dijadikan”; maka air mani itu
dicampakkan ke dalam rahim berdarah dan tidak bernyawa. Tetapi jika tuhan
menjawab “jadikanlah!”; maka malaikat itu berkata lagi: “adakah dia lelaki atau
perempuan? Berbahagiakah orangnya atau celaka? Bagaimana rezekinya? Berapakah lama
usianya? Dan dibumi manakah tempat kematiannya?” Setelah itu tuhan menjawab:
pergilah kepada Ummul kitab (Luh Mahfuz). Segala-galanya itu ada di sana. Kemudian
malaikat pun pergi ke tempat tersebut lalu menyalin apa yang ada di situ hingga
kepada sifatnya yang kecil semuanya ada belaka.
Demikianlah
apa yang telah ditulis baginya adalah ketetapan bagi kehidupannya di dunia ini.
Tetapi dia sendiri tidak mengetahui bagaimana tulisan itu, sebab pengetahuan
mengenainya bukanlah urusannya. Urusan bagi manusia adalah melaksankan
kewajipan beramal dan bekerja menurut jalan dan sebabnya.
3. Sehasta dengan Neraka atau Syurga
Setelah Rasul menerangkan bahawa
seorang manusia telah ditulis empat kalimah bagi perjalanan hidupnya di dunia,
maka dijelaskan pula seorang yang celaka atau bahagia kerana amalnya yang jahat
atau yang baik di akhir hayatnya hingga ke hari meninggalnya sampai kepada
ketentuannya di akhirat kelak ke neraka atau ke syurga.
Menurut
hadis tersebut (hadis ke empat ini) seorang yang celaka itu pada masa hidupnya
telah beramal dengan amal ahli syurga; ertinya telah melakukan taat dan
menjauhi larangan hingga tidak ada jaraknya dengan syurga kecuali satu hasta
saja lagi oleh terlampau dekatnya dengan syurga itu dan
tidak ada halangan kecuali ia belum lagi mati; tetapi nasibnya adalah malang
kerana suratannya telah lebih dahulu menetapkan yang ia ahli neraka. Lalu berubahlah
hatinya, bertukarlah sikap dan corak hidupnya; kalau dahulu semasa mudanya
adalah seorang yang soleh, sekarang di masa tuanya adalah seorang yang fasik,
dan dalam keadaan yang demikian ini akhirnya mati; mati dalam masa sedang asyik
melakukan perbuatan ahli neraka. Kerana ini masuk ia ke dalam api neraka.
Sebaliknya
pula, pada hadis tersebut diterangkan hal orang yang bahagia, kerana mati dalam
amal ahli syurga. Sekalipun sebelumnya ia telah banyak mengerjakan amal ahli
neraka, tetapi disebabkan perubahan sikapnya dan kelakuannya, maka akhirnya ia
dapat memasuki syurga, berkat pekerjaannya yang baik dan amalnya yang diterima
dibahagian akhir hayatnya.
Melihat
kenyataan hadis ini, teranglah bagi kita bahawa akan menentukan akhir hayat dan
kesudahan amal ialah suratan atau tulisan kitab yang ditetapkan lebih dahulu,
seolah-olahnya apa yang sedang dikerjakan sekarang belumlah dapat menentukan
atau memastikan natijah-natijah atau kesudahannya. Kalau demikian, apakah
faedah beramal dan mengapakah bersusah payah berusaha? Tunggu sajalah keputusan
takdir. Inilah pertanyaan yang selalu timbul yang sangat meragukan. Dan pada
zaman Rasulullah pernah juga berbangkit soalan seperti itu sebagaimana yang
telah diterangkan Rasulullah dalam salah satu hadis baginda yang bermaksud:
Tidak ada
seorang daripada kamu melaikan telah ditulis tempat duduknya dari neraka dan
tempat duduknya dari syurga. Lalu mereka berkata: Ya Rasulullah! Kalau begitu
maka apakah kami berserah sahaja kepada tulisan kami dan kami tinggalkan amal?
Rasulullah bersabda: Beramallah kamu, maka semuanya akan dipermudahkan kepada
apa yang telah dijadikan baginya. Adapun orang yang dari golongan bahagia akan
beramal dengan amal golongan bahagia. Dan orang dari golongan celaka akan beramal
dengan amal golongan celaka (dalam hadis yang lain diterangkan: Orang yang
bahagia akan dimudahkan untuk beramal dengan dengan amal orang bahagia, dan
orang yang celaka akan dipermudahkan untuk amal orang celaka). Kemudian Rasulullah
memabaca ayat 1 hingga 5 dari surah al-lail yang bermaksud: maka adapun orang
yang memberi dan berbakti dan mengakui dengan kebaikan, maka kami akan mudahkan
ia dengan jalan yang mudah. Dan adapun orang yang bakhil dan merasa terkaya dan
mendustakan dengan kebaikan, maka ia akan dipermudahkan kepada jalan yang
payah).
Jelaslah dari keterangan ini
bahawa Rasulullah banyak memperkatakan perkara amal serta menitik beratkan hubungannya
dengan seseorang. Kerana amal yang akan mendorongkan jalan kemudahan, dan
kerananya pula akan terbuka arah tujuan dan padanya terdapat sebab-sebab yang
menimbulkan kebahgiaan dan kecelakaan.
Petunjuknya (Dalalahnya):
Hadis ke empat ini mengandungi
beberapa petunjuk, antaranya:
1. menunjukkan kepada asal
kejadian manusia dari satu unsur yang sama, iaitu dari air mani, dan keluar ke
dunia dari tempat yang sama, dalam keadaan yang sama; sama-sama tidak
mengetahui sesuatu. Berdasarkan kepada kejadian yang sama inilah, maka manusia
semua adalah satu sahaja tarafnya; tidak ada kemuliaan dan kehinaan seseorang,
sebagaimana tidak ada sebarang sebab baginya memandang ketinggian dirinya dan
kerendahan pada orang lain.
Selanjutnya
hadis ini menunjukkan kekuasaan Allah dan kebijaksanaannya menciptakan manusia
dengan cara beransur-ansur serta ditetapkan pula garisan perjalanan hidupnya di
dunia, supaya manusia itu sedar dirinya, mengetahui halnya, faham hakikat
hidupnya; iaitu ia diciptakan, dihidupkan oleh tuhannya serta ditunjukkan
sebab-sebab penghidupannya. Kesihatannya dan sebagainya. Akhirnya supaya ia mengerti
dan percaya bahawa tuhan yang menciptakannya itulah tuhan yang mematikannya dan
membangkitkannya kelak di kuburnya. Dan kebangkitan ini bagi tuhan tidaklah
sukar. Kerana apakah sukarnya lagi baginya mewujudkan kembali suatu yang telah
ada, sedang dulu semasa belum ada dapat diwujudkan-Nya.
2. menunjukkan bahawa amal
seseorang adalah syarat yang menghampirkan kepada balasan yang baik atau jahat,
syurga atau neraka sebagaimana yang difahamkan oleh hadis tersebut; dan bahawa
seseorang tiada seharusnya memastikan dirinya masuk syurga kerana kebaikan dan
memastikan orang lain masuk neraka kerana kejahatannya, atau membanggakan
dengan amalnya dan merasa sudah cukup taatnya; kerana ia tidak tahu bagaimana
kesudahannya kelak, bahagia atau celaka.
Apa
yang seharusnya dilakukan adalah mengusahakan supaya amal yang baik itu terus
menerus sepanjang hayatnya serta memperelokkannya, mengawasi dari perkara yang
merosakkannya dan supaya selalu memelihara perjalanan hati atau jiwanya atau
perubahan yang mendatangkan akibat yang celaka. Kerana perubahan inilah yang
sangat ditakuti sekali dan kerana inilah Rasulullah sendiri membanyakkan berdoa
supaya ditetapkan hati dengan sabdanya: ‘Ya muqallibal qulub, thabbit qalbi ‘ala
diinik’ yang bermaksud:’ hai tuhan yang mengubah segala hati! Tetaplah hatiku
atas agamamu’.
Dan
pernah dikatakan orang kepada Rasulullah: Hai Nabi Allah! Kami beriman kepadamu
dan apakah yang akan engkau datangkan? Adakah engkau takut atas kami? Sabdanya:
Ya! Kerana segala hati di antara dua jari dari jari-jari tuhan Rahman ‘azzawajalla,
yang diubah-ubahkannya betapa ia kehendaki.
Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment